lögner.

Jag har tänkt på en grej, pratat med en del vänner om det också. När jag var liten, mindre, och någon frågade om vi kunde leka eller "vara" så sa jag oftast ja, även om jag inte ville. Om det var några dagar mellan telefonsamtalet och dagen vi skulle leka på kunde jag ofta komma på en lögn för att jag inte ville, typ "vi ska tydligen åka bort idag...".
Nu säger jag till när jag inte vill göra något om någon frågar, jag är helt enkelt ärlig och säger "Nej, jag orkar inte" eller "Nej, jag vill inte idag". Det har inget med att jag inte gillar personen i fråga, bara att jag kanske inte har riktigt lust den dagen, eller faktiskt inte orkar.
Jag tar inte illa upp när någon säger till mig att dom inte vill, kan eller orkar just den dagen. Jag vet att dom gillar mig ändå, att vi tar den där fikan eller promenaden, eller vad det nu är, en annan dag.

Så därför förstår jag inte varför andra ljuger för mig? Säger en viss sak men sedan visar det sig att människan gör något helt annat. Kan man inte bara säga då att det har kommit upp lite andra saker,  att det är en jobbig dag, att man helt enkelt inte har lust eller vad det nu är?
Det skulle ju kännas bättre för mig i alla fall och säkert för personen i fråga.

Kommentarer
Postat av: adina

Ja, visst är det underligt.

Någon gång i tonåren började jag avsluta vissa samtal eller umgängen med "vet du, nu orkar inte jag prata mer med dig idag" och det var ju aldrig något illa menat (och togs aldrig så så vitt jag vet) utan just det. Just den dagen så var jag mätt på den personen. Det är väl inte elakt? Vill jag inte så säger jag ofta att jag inte har lust, eller inte ork om det är vad det beror på. Känner man inte för det så gör man inte och svårare än så är det ju inte.



...precis som att pastagratängen inte blir ledsen bara för att jag verkligen inte är sugen på pasta just idag. Pasta är gott ändå.

2010-01-08 @ 19:07:27
URL: http://www.mobilblogg.nu/langseth

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0